Svenskt Hästkött

För några år sen var det mycket prat runt omkring ämnet - Svenskt hästkött. 

Den allmänna upprördheten berodde på att det hittats hästkött i flera produkter så som bl.a. Ikeas köttbullar och Findus lasagne. 
Många tycker det är för jävligt det som hände och blev upprörda och viss del av befolkningen till och med illamående. Folkt tycker också att man överhuvudtaget inte ska äter häst och använda köttet, i och med att djuret nu förtiden anses vara ett sällskaps- och fritidsdjur.
 
Jag tycker diskussionen spårade ur totalt, det blev liksom till överdrift. Jag ser inget fel i att använda ett kött av kvalité, däremot skulle jag aldrig kunna äta min egna egendom eller någon häst som man haft nära anknytning till. Annars fritt fram! Själv äter jag hästkött trots mitt intresse till de, man måste ju ha häst i blodet också 😍 Jag rekommenderar hästkött, det har en rökig smak och det är inte den grövre modellen av i kött. 
 
Hur ser ni på detta, skulle ni kunna äta hästkött som jag? Framför eran egna åsikt!
 
 
Åsikter | |
#1 - - Louise :

Nej. Jag ser att alla djur har ett lika värde, katt som fisk som gris. Det finns INGEN ursäkt att mörda någon som INTE vill dö. För vadå? För att vi ska få äta. När det finns andra växtbaserade alternativ. Frågar du mig är det sjukt äckligt att äta någon. 😕 Jag äter inte mina vänner. Men alla är olika och har olika värderingar i livet.

Svar: Tack för din kommentar. Jag ser också att alla djur har ett lika värde. Djuren mördas inte bara för att, utan för att de finns en anledning bakom det hela och det gäller alla djur. Man dödar inte för skoj skull utan det finns alltid ett skäl till avlivning. Jag ser inget fel att ta vara på hästkött och äta de så länge man inte äter sin egna egendom eller något djur som man haft nära anknytning till. Du säger genom ditt skrivande att det är sjukt äckligt att äta någon, då borde du se en lika dålig syn på att mörda gris, fisk, fågel, osv. Kanske är du vegetarian?
Julia Kunkel

#2 - - Jessica:

Ända sen jag var liten har jag vägrat äta hästkött - tack vare min kärlek till djuren. Det var då min ända anledning. När jag var 13 år tog vi bort min mors häst - en häst som hade genomgått 10 cancer behandlingar med alla möjliga mediciner och penicillinkurer. Efter detta skrevs det in i passet att hästen inte fick användas till livsmedel, pga gifterna han gick i sig var livstids karens. Gissa vad som hände? Han blev livsmedel. Fruktansvärt att dom gör så, köttet är förgiftat och hästen har haft CANCER, och sånt stoppar ovetande människor i sig, nej tack, jag avstår!

Svar: Tack för din kommentar. Det är inte så att jag inte har kärlek till djurarten – häst bara för att jag äter köttet från en ”främmande häst” som man inte haft någon som helst kontakt till. Jag skriver återigen att jag ser inget fel i att hästköttet tas vara på och att man äter det så länge man inte äter sin egna egendom eller något djur som man haft nära anknytning till. Sen är det ju fruktansvärt att er häst fick gå och bli livsmedel efter att behandlats med medicinering. Man ska inte säga det häller att det just gäller ALLA hästar som blir livsmedel. I erat fall kan det enbart handlat om slarvfel…..
Julia Kunkel

Upp